Zasady otrzymania dopłat do usług doradczych

Z dniem 15 kwietnia 2009 r rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania ,,Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Warunki i tryb przyznawania pomocy określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” objętego PROW 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 78, poz. 470).
Jak wskazuje nazwa działania jest ono skierowane do rolników i posiadaczy lasów.Nasza firma - FEEDBACK CONSULTING - uzyskała akredytację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na świadczenie usług doradczych w zakresie cross – compliance, dlatego nasza oferta skierowana jest do rolników.

Rolnicy mogą otrzymać pomoc w ramach działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” PROW 2007-2013 jako osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:
- posiadają numer identyfikacyjny nadany przez ARiMR;
- nie zostały wykluczone z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie rozporządzenia lub przepisów odrębnych.
Od wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie pomocy na rodzaje usług doradczych dla rolników wymaga się, aby:
- prowadził działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej albo w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej;
- w roku kalendarzowym poprzedzającym złożenie wniosku o pomoc otrzymał wypłatę płatności bezpośredniej lub jednolitej płatności obszarowej bądź ostateczną decyzję o przyznaniu którejś z tych płatności;
- zawarł z uprawnionym podmiotem doradczym umowę o świadczenie usług doradczych, która zawiera przynajmniej usługę kompleksową oceny gospodarstwa rolnego w zakresie spełniania wymogów wzajemnej zgodności i usługę polegającą na ocenie gospodarstwa rolnego w zakresie spełniania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (rodzaje usług doradczych dla rolników przedstawia Tabela 1;
W przypadku otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy wnioskodawca zobowiązany jest skorzystać z ww. usług doradczych przed upływem 12 miesięcy liczonych od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna.
Wnioskodawca może jednocześnie ubiegać się o przyznanie pomocy na różne rodzaje usług doradczych zawartych w Tabeli 1, przy czym pomoc może być przyznana w okresie objętym PROW 2007-2013 wyłącznie raz na dany rodzaj usług doradczych. Beneficjent zobowiązany jest pokryć 20% kosztów usług doradczych, na które ubiega się o pomoc.

UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG DORADCZYCH
Wnioskodawca ubiegający się o przyznanie pomocy powinien zawrzeć umowę o świadczenie usług doradczych z uprawnionym podmiotem doradczym. Takie uprawnienie posiadają:
- jednostki doradztwa rolniczego (ODR);
- izby rolnicze;
- podmioty, które uzyskały akredytację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wśród nich FEEDBACK CONSULTING

Do wniosku o przyznanie pomocy należy dołączyć oryginał lub kopię umowy o świadczenie usług doradczych, a w przypadku jej zmiany, także oryginały lub kopie aneksów do tej umowy, potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub upoważnionego pracownika Agencji albo oświadczenie o zobowiązaniu do jej zawarcia.
WYSOKOŚĆ POMOCY
Pomoc wynosi 80% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych na usługi doradcze zrealizowane po dniu, w którym decyzja w sprawie przyznania pomocy stała się ostateczna, przy czym koszty kwalifikowalne to koszty usług doradczych, do których nie zalicza się podatku od towarów i usług (VAT). Jednak suma płatności otrzymywanych w ramach działania w okresie objętym PROW 2007-2013 nie może przekroczyć, równowartości 1 500 euro.


MIEJSCE I TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wnioski wraz z załącznikami składane są osobiście lub przez osobę upoważnioną, listem poleconym lub pocztą kurierską, do Biur Powiatowych ARiMR, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy.

Uzyskanie wsparcia przebiega dwuetapowo. Najpierw wymagane jest złożenie wniosku o pomoc (raz w danym roku kalendarzowym). Jeżeli wnioskodawca otrzyma decyzję pozytywną, wówczas dopiero powinien w tym samym BP ARiMR złożyć wniosek o płatność (raz w danym roku kalendarzowym) w terminie 12 miesięcy od dnia, w którym decyzja o przyznaniu pomocy stała się ostateczna.Wnioski o pomoc przyjmowane są do wyczerpania limitu środków finansowych przeznaczonych na to działanie w ramach PROW 2007-2013. Z dniem 31 grudnia 2009 roku zakończył się ich nabór. Oczekujemy, że w 2010 roku zostanie wznowiony.

W przypadku, gdy usługi doradcze objęte umową nie zostały zrealizowane do dnia upływu terminu złożenia wniosku o płatność, beneficjent składa wniosek o płatność w kolejnym roku kalendarzowym, ale nie później niż w okresie 24 miesięcy od dnia, w którym decyzja o przyznaniu pomocy stała się ostateczna. W takim przypadku wnioskodawca nie składa wniosku o pomoc, a wyłącznie wniosek o płatność.
Wnioskodawca, który nie złoży wniosku o płatność we wskazanych terminach, uiszcza opłatę z tytułu świadczenia usług uprawnionemu podmiotowi doradczemu w terminie określonym w umowie, jednakże nie krótszym niż 30 dni od dnia upływu terminu do złożenia tego wniosku.

Formularze wniosków o przyznanie pomocy wraz z instrukcją jego wypełnienia znajdują się w pliku pdf na stronie internetowej ARiMR.

Wniosek o przyznanie pomocy wraz z załącznikami składa się osobiście lub przez upoważnioną osobę, listem poleconym nadanym w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub przesyłką kurierską w Kancelarii biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy. Z chwilą złożenia osobiście lub przez upoważnioną osobę wniosku o przyznanie pomocy Kancelaria biura powiatowego Agencji wydaje na kopii potwierdzenie jego złożenia, zawierające datę i godzinę wpływu.